INDIVIDUELT FORLØB

MINDRE STRESS NU

– HÅNDGRIBELIGE VÆRKTØJER TIL FOREBYGGELSE
OG BEHANDLING AF STRESS

Styrer pligterne og arbejdet dit liv, så du ikke længere er i førersædet? Oplever du midlertidig hjertebanken, ondt i maven eller muskelspændinger i forbindelse med arbejde eller pligter? Føler du dig “ved siden af dig selv”, distræt, og kan du ikke rigtigt mærke dig selv? Har du svært ved at falde til ro og sover du dårligt om natten?

Hvis du kan svare ”Ja” til disse spørgsmål, vil du højst sandsynligt få glæde af et stresscoach-forløb. Og du er langt fra alene om at have det sådan. Men husk, at kun du kan gøre noget ved det!

Stress er en hormonel ubalance i kroppen – dette forløb handler om at få stressen ud af kroppen igen, så du kan få balancen og glæden tilbage i din hverdag. Jeg arbejder ud fra princippet om “hjælp til selvhjælp”, og gennem stresscoaching lærer du at mærke og lytte til din krop, så du fremover kan sige til og fra i tide. Du vil få klarlagt roller, ansvar og opgaver og lære at hjælpe dig selv først, så du kan være noget for andre.

Gennem coachende dialog, vejledning og mindfulness-øvelser arbejder jeg med det hele menneske: tanker, følelser og de kropslige fornemmelser. Du vil lære at genkende dine stress-symptomer, knytte dem til dine stress-årsager og bearbejde dem, så de forsvinder. Du vil lære at sige ”nej ”og ”pyt”. Ved at huske de vigtige pauser i hverdagen og passe på dig selv med motion, frisk luft, sund kost, god søvn, fritid og fridage, vil du finde hjem til dig selv og få genskabt balancen i din hverdag.

Hvad får jeg ud af forløbet?
Fordelene ved at indlede et stresscoach-forløb, uanset om du er sygemeldt eller i arbejde er, at du vil lære, hvordan du arbejder stressen ud af kroppen. Gennem læring og dialog vil du få væsentligt forbedrede muligheder for at komme hurtigere og mere smertefrit igennem processen og tilbage til arbejdet igen. Du vil opleve mere livskvalitet og føle dig bedre rustet til udfordringerne i hverdagen ved selv at tage ansvar. Du kommer til at føle dig bedre tilpas i dit liv, ved at du tager vare på og ansvar for dig selv. Med nye værktøjer i rygsækken, der skaber øget bevidsthed, vil du i fremtiden opleve at have flere handle-muligheder, og du lærer at stoppe i tide, før du bliver stresset.

Hvad indeholder forløbet?

· Syv sessioner med fokus på dig og din måde at håndtere stress.
· Forløbets længde er ca. 2 – 6 måneder – efter dit behov.
· Henvisninger til bøger og div. træningsmetoder (fx yoga eller mindfulness)
· Hjemmeopgaver, der vil støtte dig i din proces.
· Mulighed for telefoncoaching, hvor du ringer mig op.

Pris
7.500,- DKK. (incl. materiale og CD)

Fakta om stress

Stress rammer ca. 10 % af alle danskere i den erhvervsaktive alder, så meget at de har brug for hjælp. WHO skønner, at i 2020 bliver stress og depressioner en af de største sygdomsfaktorer. Stress koster samfundet og de enkelte virksomheder enorme summer i form af nedsat arbejdskraft, langvarige sygemeldinger, øgede vikar-udgifter og opsigelser. Der skønnes 1.400 årlige dødsfald i Danmark pga. stress. Stress er årsag til 35.000 sygemeldinger hver dag i Danmark og koster årligt 8 mia. i sygedagpenge. Stress er en hormonel tilstand, der involverer nervesystemet og hormonbalancen, som ofte udløses ved at have arbejdet over evne for længe uden pauser. Hårdere krav, effektivisering, ny teknologi, mange ændringer i hverdagen, værdikonflikter, flere ledere, uafklarede arbejdsroller, hyppige kollegaskift, hårdere psykisk arbejdsmiljø, nye arbejdsmetoder samt diverse årsager fra privatlivet. Tallene er fra Arbejdsmiljøinstituttet, Beskæftigelsesministeriet og Risikofaktorer og Folkesundhed i Danmark (Institut for Folkesundhed).

Er du stresset?

Tag en stress test

https://www.forebygstress.dk/stresstest_3.htm

Lær at forebygge stress

Hvis du lever efter følgende råd, er du godt stillet i kampen mod stress:

  1. Vær fysisk aktiv 30 minutter om dagen – gerne i naturen.
  2. Slap af mentalt – lav afspændingsøvelser eller meditér dagligt.
  3. Træk vejret – tag nogle dybe åndedrag helt ned i maven.
  4. Hold pauser – 5 minutter i timen, 1 time om dagen, 1 dag om ugen.
  5. Sov godt – gerne 7-8 timer hver nat.
  6. Lyt til din krop – kroppen giver masser af signaler, når du er ved at blive stresset.
    Respekter disse signaler, så du kan stoppe i tide.
  7. Grin højt og lær at sige ”pyt”.
  8. Tænk positivt og vær taknemmelig – hold fokus på det, der gør dig glad og påskøn
    også de små glæder i livet.
  9. Prioritér dine opgaver – sørg for at gøre de vigtigste ting først.
  10. Sig fra – lad være med at påtage dig flere opgaver end du magter.
  11. Gør noget godt for dig selv – der skal være balance i egenomsorg og omsorg for andre.
  12. Lev efter dine værdier – følg dit hjerte.
  13. Lad være med at tænke så meget over, hvad andre tænker.
  14. Vær social – brug dine nærmeste til at dele tanker og følelser.
  15. Vær ærlig og acceptér dig selv, som du er.

INDIVIDUELT FORLØB

MEDARBEJDERCOACHING

For at motivere og fremme udviklingen af personalet, kan virksomheden tilbyde coaching hos Christina Flyger til den enkelte medarbejder. Det kan evt. være et stress coaching forløb eller et forløb, hvor det er op til medarbejderen, hvad der skal drøftes. Tilfredse medarbejdere, der kender deres værd og ved, hvordan de realisere deres mål, yder ofte en større indsats i hverdagen, er mere effektive og glade – det er også en fordel virksomheden.

Priser
En sesssion varer ca. 90 min.
Pris pr. session: 1200,- DKK
Forløb på 5 sessioner: 5400,- DKK
Forløb på 10 sessioner: 9500,- DKK
Stress-forløb: 7 sessioner 7500,- DKK

(Pris er ex. moms for virksomheder)