Vil du lære at være mere til stede i nuet og opleve indre fred og ro, intensitet, stabilitet og bedre koncentration?

Mindfulness giver dig redskaber til at forebygge og reducere hverdagens stress, samt konkrete teknikker som fremmer evnen til nærvær og accept!

Kender du det at køre i bil i flere kilometer, uden rigtigt at være opmærksom på det. Du har måske kørt til eller fra arbejde på autopilot uden at være mentalt til stede. På samme måde kan vi også være ikke-tilstede på flere områder af vores liv. Vi kan være langt væk uden at være klar over det.

Mindfulness betyder bevidst nærvær, at være til stede i nuet, med fuld opmærksomhed, på en ikke-dømmende måde. Altså det modsatte af at fungere på autopilot. Mindfulness er meditationsteknikker med rødder i buddhismen. Selve begrebet stammer fra USA, hvor Jon Kabat-Zinn (professor i medicin) for godt 30 år siden lavede et program (Mindfulness Based Stress Reduction) med meditations- og yogaøvelser til stress- og smertepatienter. Dette 8 ugers program skabte enestående forskningsresultater, og derfor har Mindfulness fundet sin berettigelse i den vestlige verden.

Hvad opnår jeg?
Du lærer teknikker, du kan bruge hvor som helst og når som helst, du bliver bragt ud af fatning, så du hurtigt kan genfinde balancen. Fordelene ved at tage et mindfulness-kursus (og/eller et stresscoach-forløb) hos mig er, at du vil lære dig selv endnu bedre at kende og mærke efter inderst inde, hvad der er godt og skidt for dig. Derved navigerer du nemmere rundt i livets mangfoldigheder uden at blive væltet omkuld eller miste overblikket.
Når du praktiserer mindfulness, bliver du bedre til at være til stede i nuet, slutte fred med det, der er, med accept. Du oplever væren frem for gøren og bliver mere klar over dine tanker, følelser og kropslige fornemmelser, mens du har dem. Ved at lære at observere tanker og følelser uden at identificere sig med dem, oplever mange en følelse af større frihed. Læren om at en tanke kun er en tanke, og ikke nødvendigvis en sandhed, er givende for mange. Det kræver mod at rumme og tillade ALLE dine oplevelser, som de er. Du skal give slip på din modstand og modvilje for at lære at meditere, for teknikkerne virker først, når du accepterer alt i dig!

Christina Flygers 10 veje til Mindfulness

1) Kropsscanning/Afspænding – lær at slappe af.

2) Åndedrættet som fokus – meditation + div. øvelser.

3) Pusterummet – husk dine pauser

4) Yoga eller anden let/moderat motion – kroppens vej til indre stilhed

5) Opmærksomhedsøvelse – lær at acceptere det, der er.

6) Læren om stresshåndtering – aktivering af det parasympatiske system.

7) De 7 Mindfulness-grundprincipper.

8) Sørg for at være veludhvilet – sov godt.

9) Den kognitive diamant: tanker, følelser, kropsfornemmelser og adfærd påvirker hinanden.

10) Do your practice! Find ud af, hvad der motiverer dig – og gør det!

Følg et af Mindfulness-kurserne, enten over 2 dage, 4 dage eller 8 uger.